Starting off from a selection of works from the collection, THE USES OF PAINTING attempts to engage the spectator in a reflection on the role of painting in contemporary art. In these works, the medium of painting functions as a discursive structure that at the same time comments on painting itself and its functions in contemporary art practice. This group of works maps out diverse instances in which painting is deconstructed, acquiring, in the process, meanings that go well beyond the painterly and help redefine the genre. Some of the artists dismantle the notion of painting from its own specificities through its formal, conceptual and material deconstruction. Others, use painting to question ideas such as originality and authorship, articulating a commentary on the identity and autonomy of the medium.
LOS USOS DE LA PINTURA emprende una reflexión sobre la pintura contemporánea a partir de obras en la colección en las que el medio pictórico funciona como estructura discursiva para realizar un comentario sobre la pintura misma y sus funciones en el arte contemporáneo. El grupo de obras presentadas aquí constituye una muestra de diversas instancias en las que la pintura es deconstruida, adquiriendo, en el proceso, significados que van más allá del hecho pictórico en sí y redefinen el género. Las obras incluidas en la exposición problematizan el estado de la pintura actual. Algunos artistas intentan desmantelar la noción de pintura desde sus propias especificidades, a través de la deconstrucción formal, conceptual y material de la misma. Otras utilizan la pintura para cuestionar ideas como la originalidad y la autoría de la obra de arte, articulando un comentario sobre la identidad y la autonomía del medio.